25 okt. 2021 00:00
Heb je regelmatig het probleem dat cliënten hun factuur niet (op tijd) betalen? En ben je als snel het overzicht kwijt of zij al een herinnering hebben ontvangen? Dan kan het een heel goed idee zijn op de betalingsherinnering te automatiseren.
Wanneer je een betalingstermijn hanteert van bijvoorbeeld 14 dagen, dan is het slim om een eerste vriendelijke herinnering kort na het verlopen van die termijn al te sturen. Wacht vervolgens niet te lang in afwachting of ze wellicht toch betalen. Twijfel ook niet of je te snel een herinnering verzend en probeer hier structureel in te zijn. In veel gevallen is de cliënt het gewoon vergeten en betaald deze alsnog de factuur.
Door dit te automatiseren en cliënten altijd na 16 dagen een herinnering te sturen, voorkom je extra vertraging in de betalingen.
Het is, niet alleen voor herinneringen, altijd een goed idee om het voor de cliënt zo eenvoudig mogelijk te maken om facturen te betalen. Bijvoorbeeld door het gebruik van een betaallink in de e-mail waarmee de cliënt met iDeal de factuur kan voldoen. Je zult merken dat cliënten sneller betalen als het eenvoudig voor ze is. Indien je dit betaalgemak al bij de verzending van de factuur zelf toepast, is een herinnering misschien niet eens nodig!
Als je er voor kiest om praktijksoftware te gebruiken, kun je dit allemaal automatiseren. Binnen ons systeem is het mogelijk om tot 3 betalingsherinneringen automatisch te verzenden waarbij je de teksten per herinnering kunt 'verzwaren'. Zo kun je bijvoorbeeld de eerste herinnering kun je vriendelijk houden, en bij de laatste herinnering verwijzen naar een incassotraject.
Daarnaast is het mogelijk om iDeal betalingen te koppelen in het systeem, waarmee de cliënt eenvoudig via een betaallink of QR-code de factuur kan betalen. De ervaring leert dat een factuur met betaallink veel sneller wordt voldaan.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw praktijk, vraag dan een gratis demo aan.